Jāseko līdzi skaitītāju derīguma termiņam

Lielākajai daļai dzīvokļos dzīvojošo ventspilnieku ir skaidrs, ka ir jāatceras ik mēnesi noteiktos datumos paziņot skaitītāju rādījumus. Salīdzinot jaunās norēķinu kārtības ieviešanas pirmo mēnešu rezultātus un pēdējo mēnešu rādītājus, redzams, ka aizmāršīgo, neuzmanīgo vai nezinātāju skaits, kuri nepaziņo skaitītāju rādījumus, samazinājies uz pusi, kas ir pozitīva tendence.

ŪDEKA vēlreiz atgādina, ka precīzi skaitītāju rādījumi ar visiem trim cipariem aiz komata ŪDEKAI jāpaziņo katru mēnesi no 25. līdz 28. datumam vienā no šādiem veidiem:

  • elektroniski Klientu portālā www.klientiem.udeka.lv,
  • papīra veidā, ierakstot rādījumus iepriekšējā mēneša rēķina pasaknītī un ievietojot to mājas pārvaldnieka norādītajā pastkastītē.

Saskaņā ar jauno kārtību par skaitītāju nepaziņošanu līdz trīs reizēm pēc kārtas tiek piemēroti vidējie patēriņa rādītāji, jo kādu reizi aizmirst vai netīšām palaist garām rādījumu paziņošanas periodu ir tikai cilvēcīgi, taču, ja tas notiek sistemātiski (vairāk par 3 reizēm pēc kārtas), tad gan dzīvokļa īpašnieks nonāk sliktā statusā un viņam tiek piemērota mājas patēriņa starpība.

Taču rādījumu paziņošana nav vienīgais kritērijs, pamatojoties uz kuru piemērojamas mājas patēriņa starpības. Izvērtējot pēdējo mēnešu statistiku, ŪDEKA secina, ka otrs lielākais starpību piemērošanas kritērijs ir savlaicīgi neverificēti skaitītāji.

ŪDEKA atgādina, ka ūdens patēriņa skaitītāju īpašnieks (dzīvokļa īpašnieks) nodrošina ūdens patēriņa skaitītāju verifikāciju atbilstoši 2007. gada 9. janvāra Ministru kabineta noteikumu nr. 40 Valsts metroloģiskai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu saraksts 4.4. punktā noteiktajā kārtībā (verificēšanas periodiskums ūdens patēriņa skaitītājiem noteikumos noteikts ne retāk kā reizi četros gados). Atbilstoši likumā Par mērījumu vienotību definētajiem termiņiem verificēšana ir darbību kopums, lai konstatētu un apstiprinātu, ka valsts metroloģiskajai kontrolei pakļautie mērīšanas līdzekļi atbilst noteiktajām prasībām.

Kur var uzzināt, kad beigsies skaitītāju verifikācijas termiņš?

Lai izvairītos no nepatīkamām situācijām un nonākšanas sliktā statusā, ŪDEKA aicina regulāri sekot līdzi savu skaitītāju verificēšanas datumam. Informācija par savu skaitītāju verificēšanas datumu jeb skaitītāju derīguma termiņu ir pieejama gan ikmēneša rēķinā, gan Klientu portālā www.klientiem.udeka.lv.

  • Ikmēneša rēķinā skaitītāju derīguma termiņš redzams sadaļā Rēķina atšifrējums, kolonnā Verificēšanas datums līdz.

Attēlā redzamajā piemērā dzīvokļa īpašnieka skaitītāju derīguma termiņš ir beidzies jau 23. augustā, un 3 mēnešu laikā no šī datuma dzīvokļa īpašnieks nav verificējis savus skaitītājus, līdz ar to dzīvokļa īpašniekam ir piemērota mājas ūdens patēriņa starpība.

  • Klientu portālā www.klientiem.udeka.lv skaitītāju derīguma termiņš redzams sadaļā Ūdens skaitītāju rādījumi, kolonnā Nākošās verifikācijas datums.

  • Klientu ērtību nolūkos ŪDEKA ir veikusi vairākus uzlabojumus, kas atgādina par skaitītāju verifikāciju. Klientu portālā, iestājoties skaitītāju verifikācijas termiņam, datums iekrāsojas sarkanā krāsā, tādējādi signalizējot, ka tam jāpievērš īpaša uzmanība. Tāpat ir ieviests jauns paziņojums, ievadot skaitītāju rādījumus pēc verifikācijas termiņa iestāšanās. Tas brīdina, ka skaitītāju radījumus vairs nebūs iespējams paziņot.

Tāpat ŪDEKA plāno tuvākajā laikā sākt izsūtīt arī atgādinājuma vēstules klientiem, kuru skaitītājiem drīz beigsies verifikācijas derīguma termiņš.

Kas notiks, ja skaitītāji netiks verificēti?

Ja 3 mēnešu laikā pēc rēķinos un portālā norādītā verifikācijas datuma skaitītāji netiek verificēti, tad pakalpojumu sniedzējs turpmāk nedrīkst ņemt vērā šo skaitītāju uzrādīto patēriņu. Tātad ŪDEKA neņems vērā pasaknītī norādītos rādījumus, bet Klientu portālā rādījumu paziņošana nebūs iespējama vispār. Šādā gadījumā dzīvokļa īpašnieks nav veicis normatīvajos aktos noteikto pienākumu verificēt savus skaitītājus un atbilst vienam no kritērijiem, pamatojoties uz kuru tiek piemērota mājas patēriņa starpība, un diemžēl ŪDEKAI nāksies to piemērot.

Ko darīt, ja skaitītāja verifikācijas termiņš tuvojas beigām?

Tuvojoties skaitītāju verifikācijas termiņam, dzīvokļa īpašniekam vajadzētu izvēlēties pakalpojumu sniedzēju, kurš veiks skaitītāju verificēšanu, un pieteikt šo pakalpojumu.

Ja tiek pieņemts lēmums izmantot ŪDEKAS pakalpojumus, tad pakalpojums jāpiesaka, zvanot pa tālr. 63663010, sūtot e-pastu uz abon.udeka@ventspils.lv vai ierodoties personīgi Abonentu daļā, Talsu ielā 65, Ventspilī, tās pieņemšanas laikā.

Ja tiek izvēlēts cits pakalpojuma sniedzējs, tad obligāti jāatceras informēt par to ŪDEKU, divu darba dienu laikā iesniedzot šī attiecīgā pakalpojuma sniedzēja sastādīto aktu par skaitītāju verificēšanu.

Daudzdzīvokļu māja ir kopīpašums

ŪDEKA atgādina, ka jaunā norēķinu kārtība, kas ieviesta saistībā ar Saeimas veiktajām izmaiņām LR likumos un MK noteikumos, nosaka, ka norēķinos par ūdenssaimniecības pakalpojumiem primāri ir jāņem vērā mājas kopējais ūdens patēriņš un tas jāsadala starp dzīvokļiem atbilstoši kritērijiem un metodikām, ko nosaka Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likums un tam pakārtotie Ministru kabineta noteikumi.

Jāatceras, ka daudzdzīvokļu dzīvojamā māja ir kopīpašums un tās īpašnieks ir visi atsevišķo īpašumu (dzīvokļu) īpašnieki kopā, un, tāpat kā jebkurš cits kāda īpašuma īpašnieks, viņi visi kopā ir atbildīgi par savu īpašumu, tai skaitā par koplietošanas telpām, kas atrodas aiz dzīvokļu ārdurvīm (kāpņu telpa, pagrabs, bēniņi u.c.). Dzīvokļu īpašnieku atbildībā ir segt visas izmaksas, kas rodas kopīpašuma uzturēšanai nepieciešamo pakalpojumu nodrošināšanas rezultātā. Daudzdzīvokļu mājai piegādātie ūdenssaimniecības pakalpojumi visiem dzīvokļu īpašniekiem kopā ir jāapmaksā tādā apmērā, kādā to uzrāda mājas ievada skaitītājs.

Tas nozīmē, ka arī mājas patēriņa starpība, ja tāda rodas starp mājas kopējā skaitītāja rādījumu un visiem individuālo skaitītāju rādījumiem kopā, ir jāapmaksā mājas īpašniekam, kas daudzdzīvokļu dzīvojamo māju gadījumā ir visi dzīvokļu īpašnieki kopā.

Slikto arvien mazāk

Jaunās norēķinu kārtības sākumposmā gandrīz katrā mājā bija kāds tā saucamais sliktais, kurš atbilst kritērijiem par patēriņa starpības uzrēķinu (nepaziņo rādījumus, nav uzstādīts vai verificēts skaitītājs u.c.), līdz ar to bija maz daudzdzīvokļu māju, kurās visiem dzīvokļu īpašniekiem papildus individuālajam patēriņam tika pieskaitīta sadalītā mājas patēriņa starpība. Pārējie mājas iedzīvotāji maksāja tikai par savu faktisko patēriņu. Taču ar katru mēnesi māju skaits, kurās nav neviena sliktā, pieaug. Tas nozīmē, ka starpību uzrēķins disciplinē un liek būt apzinīgākiem, bet līdz ar to pieaug to iedzīvotāju skaits, kam papildus faktiskajam patēriņam tiek pieskaitīta sadalītā patēriņa starpība, jo, ja mājā visi apzinīgi ievēro jaunās kārtības principus, starpība tiek sadalīta starp visiem dzīvokļu īpašniekiem.

Bet kādēļ starpības joprojām ir lielas, ja reiz slikto nav?

ŪDEKA skaidro, ka tas var būt vairāku faktoru ietekmē. Pirmkārt, dažādos datumos nodoti rādījumi, otrkārt, negodīgi noziņoti rādījumi vai tiek izmantoti dažādi paņēmieni skaitītāju rādījumu ietekmēšanai un ūdens patēriņa neuzrādīšanai, treškārt, dzīvokļi, par kuriem nav nekādas informācijas – tie nepaziņo rādījumus, nereaģē uz vēstulēm, neapmaksā rēķinus un nav skaidrs, vai tajos kāds vispār dzīvo –, ceturtkārt, iekšējo tīklu noplūdes.

Pašlaik ŪDEKA rūpīgi strādā pie to dzīvokļu, par kuriem nav nekādas informācijas, saraksta izveides, un sadarbībā ar māju pārvaldniekiem pakāpeniski tiks noskaidrots arī to statuss. Bet visefektīvāk starpību rašanās iemeslus var noskaidrot, veicot pārbaudes mājā un dzīvokļos.

ŪDEKA aicina iedzīvotājus iesaistīties

Arī iedzīvotāji tiek aicināti aktīvāk sadarboties ar māju pārvaldniekiem. Gadījumos, kad mājai tiek konstatēta aizdomīgi liela patēriņa starpība, it sevišķi, ja tā lielāka par 20 %, iedzīvotajiem būtu jāvēršas pie mājas pārvaldnieka ar lūgumu meklēt patēriņa starpības rašanās iemeslus un organizēt nepieciešamos pasākumus, lai tos novērstu, kā, piemēram, veikt dzīvokļu un mājas iekšējo tīklu apsekošanu. Tikai tā ir iespējams salīdzināt faktisko skaitītāju rādījumus ar ŪDEKAI paziņotajiem, kā arī pārbaudīt, vai skaitītāji netiek mehāniski ietekmēti ar neatļautiem paņēmieniem un vai mājā nav noplūdes. ŪDEKA arī atgādina, ka šādu neatļautu paņēmienu lietošanas konstatācija attiecīgo dzīvokli iekļauj slikto sarakstā.